Forum Dzielnicy Rokitnica
Forum Dzielnicy Rokitnica

ROKITNICA HYDEPARK - Rewolucja śmieciowa. Segregujesz? Oszczędzasz!

panrokita - 2012-11-30, 15:06
Temat postu: Rewolucja śmieciowa. Segregujesz? Oszczędzasz!
www.rokitnica.net napisał/a:
Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach miasto będzie miało obowiązek ich wywozu i zagospodarowania, co sfinansuje opłatami zbieranymi od mieszkańców. Wzrost kosztów recyklingu i przetwarzania odpadów oznacza, że nowy system będzie bardziej kosztowny od dotychczas stosowanych rozwiązań. Wyższe koszty obciążą wytwarzającego odpady, a zatem mieszkańca. Dotąd mieszkańcy budynków wielomieszkaniowych płacą za wywóz śmieci około 8 zł od osoby. Rada Miasta zdecydowała, że w Zabrzu opłata będzie naliczana od osoby. W grudniu zdecyduje o jej wysokości. Z nieoficjalnych źródeł wiemy że wysokość tych opłat od 1 lipca przyszłego roku to ok 8 zł/os za odpady posegregowane i 14 zł/os za odpady niesegregowane, miesięcznie. Co otrzymamy w zamian? Jak widzimy opłata za odpady posegregowane będzie niższa, dlatego warto będzie segregować odpady. Wyeliminowanie dzikich wysypisk, likwidacja zjawiska palenia odpadów w domach – nie będzie opłacać się podrzucanie śmieci, bo opłata i tak będzie naliczana. Nowe przepisy dają gminie możliwość zorganizowania odbioru i zagospodarowania odpadów od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Chodzi np. o obiekty użyteczności publicznej, punkty handlowe, zakłady usługowe i produkcyjne, szpitale, internaty, hotele, ogródki działkowe i wiele innych. W przypadku takich nieruchomości stawka opłaty będzie ustalana wg pojemnika o określonej pojemności. W przypadku nieruchomości „mieszanych” tzn. takich, które w części stanowią nieruchomość zamieszkałą, a w części niezamieszkałą, opłata będzie wyliczana jako suma opłat wyliczonych dla poszczególnych części nieruchomości.


Zapraszam do merytorycznej dyskusji czy segregacja odpadów, wyeliminowanie dzikich wysypisk i inne sprawy są do przyjęcia przez duże skupiska mieszkańców jak osiedla. Posty niezgodne z regulaminem będą automatycznie usuwane.

snowmark - 2012-12-05, 12:19

No z tym że opląta jest będzie niższa trudno się zgodzić.
Obecnie płacąc za wywóz śmieci od pojemnika 110l 30zł za miesiąc - co w zupełności wystarcza (papier i tektura idą i tak do pieca, szkło i plastik - do pojemników w mieście na segregację, odpady żywnościowe do kompostownika.
Ale taki pojemnik wystarcza też spokojnie na śmieci niesegregowane dla 3 osób.

Po wejściu w życie przepisów - będę płacił 14zł odo osoby za śmieci niesegregowane (ok. 42zł). Więc taniej nie jest - pojęcie śmieci segregowane też można rozumieć różnorako.

Jestem po rozmowie z ASA - podwyższyli opłaty o 4% (aneks do umowy dostałem w zeszłym tygodniu) - ale obowiązywać będzie ona do końca czerwca; przetarg na wywóz od lipca nie został jeszcze ogłoszony.
Poza tym, jak miałoby wyglądać segregowanie śmieci w przypadku domków?
Dostaniemy po 3 pojemniki (lub więcej?) czy będziemy mieć worki jak w ASA?
Oj raczej taniej nie będzie...

panrokita - 2012-12-05, 13:04

O ile Rada Miasta przyjmie takie stawki, u naszych sąsiadów w Chorzowie za odpady niesegregowane proponuje się 20 zł miesięcznie od osoby, za segregowane 14 zł. W Bytomiu odpowiednio 14 zł i 11,20 zł. Są też miasta, które proponują ponad 30 zł. Wysokość stawki zostanie przegłosowana na grudniowej sesji Rady Miasta. TUTAJ jest cała polityka tego zagadnienia wprowadzana przez miasto.
snowmark - 2012-12-05, 15:57

No więc jak już pisałem, tanio nie będzie - teza w artykule na stronce poparta tylko przypuszczeniami.
Bo nadal nie wiadomo jak owa segregacja miałaby wyglądać - jeśli wszyscy napiszą oświadczenie ze segregują to będą im naliczane opłaty niższe.
Ale czy skłoni ich to do segregowana? W domu jednorodzinnym być może tak, bo te mają własne pojemniki na śmieci i to czy śmieci są posegregowane da się wtedy sprawdzić.

W przypadku budynków wielomieszkaniowych pojemniki na odpady są dla wszystkich mieszkańców, więc nie da się zweryfikować kto co wyrzuca...
Zresztą, w przypadku domków kosze zwykle są wystawiane przed ogrodzenia lub dostępne przy płotach (np. z ulicy). Zawsze ktoś powie że ktoś mu śmieci wrzuca.

W przypadku gdy nawet mieszkańcy domków dostaną po 4 pojemniki (papier/plastik/szkło/odpady komunalne), kto poniesie koszty np. worków na te odpady? Pewnie my sami.

cytat
"...Wzrost kosztów recyklingu i przetwarzania odpadów oznacza, że nowy system będzie bardziej kosztowny od dotychczas stosowanych rozwiązań. Wyższe koszty obciążą wytwarzającego odpady, a zatem mieszkańca."

No i gdzie tu oszczędność?

cytat:
"...Co otrzymamy w zamian? Jak widzimy opłata za odpady posegregowane będzie niższa, dlatego warto będzie segregować odpady. Wyeliminowanie dzikich wysypisk, likwidacja zjawiska palenia odpadów w domach – nie będzie opłacać się podrzucanie śmieci, bo opłata i tak będzie naliczana..."

Nieprawda, będzie się opłacało dalej śmieci wyrzucać - oczywiście nieposegregowane płacąc opłatę za śmieci posegregowane i tylko takie mieć w swoim pojemniku na odpady.

Poza tym piszą tu o składaniu deklaracji w UM zamiast faktury? Co to znaczy, że każdy właściciel domku będzie musiał co miesiąc udać się do UM i udowadniać ze oddał tylko śmieci posegregowane? Przecież to bzdura.

peter68 - 2012-12-05, 18:51

Witamy w Uni, segregacja smieci super sprawa mam z tym do czynienia od 15lat .Na poczatek ceny przyciagajace z czasem bedaa wzrastac i tyle bedze z oszczedzania .
panrokita - 2012-12-06, 18:43

Cytat:
Do końca grudnia gminy muszą określić tę wysokość. Mogą to zrobić w oparciu o cztery wskaźniki: liczbę osób zameldowanych w lokalu, jego powierzchnię lub od zużytej wody.

Gdańsk szaleje z opłatami

Można też – jak to robi Gdańsk – zastosować zryczałtowaną opłatę. Wówczas bez względu na to, czy chodzi o 6 osób w willi czy jedną w kawalerce, opłata będzie identyczna. I to właśnie gdańszczan czeka horror. Dziś średnio mieszkaniec płaci miesięcznie ok. 8 zł. Proponowana opłata ryczałtowa to aż 76 zł! – Ekologia kosztuje – mówi krótko Faktowi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

snowmark - 2012-12-06, 19:36

Cytat z 'F(u*k)tu, cóż, można i tak...

Rozumiem że jest to część tej 'merytorycznej' dyskusji...

panrokita - 2012-12-07, 16:40

Mamy już projekty uchwał o regulaminie, deklaracji i o stawce opłat za opady komunalne.
13,85 zł i 9,85 zł miesięcznie od osoby takie stawki miały by obowiązywać o 1 lipca 2013r. za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Wyższa stawka dla osób które nie będą segregowały swoich śmieci. Ci, którzy zadeklarują segregację zapłacą mniej.

Każda nieruchomość, powinna być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych oraz w zestaw pojemników lub worków do selektywnej zbiórki, który powinien składać się z minimum trzech pojemników, o których mowa w § 5 ust. 4 , po jednym na każdą ze zbieranych selektywnie frakcji odpadów;

§ 5 ust.4. Pojemniki i worki do selektywnej zbiórki, winny być odpowiednio oznakowane i utrzymane w następującej kolorystyce:
a) niebieski - z przeznaczeniem na papier,
b) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale,
c) zielony - z przeznaczeniem na szkło,
d) brązowy lub czarny - odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone.

W projekcie uchwały Rady Miasta dotyczącej opłat są też stawki dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne. Będą naliczane w zależności od wielkości pojemnika. Można tam ustawić jeden z siedmiu rodzajów, stawka za najmniejszy, o pojemności 110 l, wynosi 42,70 zł miesięcznie lub 30,30 (odpady posegregowane) za największy – kontener o pojemności 10 m sześciennych 1 579,30 zł albo 1 121,30 (odpady posegregowane).

Pełny tekst projektu uchwały w sprawie opłat śmieciowych jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego pod tym adresem.

Do 14 grudnia swoje uwagi o nim zgłaszać mogą organizacje i stowarzyszenia działające w mieście. O wysokości opłat Rada Miasta zdecyduje na sesji po świętach.

Jeden z punktów objaśnienia deklaracji:
5) Sposób zbierania odpadów będzie podlegał bieżącej kontroli. W przypadku nie wywiązywania się z selektywnego zbierania odpadów komunalnych właściwy organ w drodze decyzji naliczy opłatę jak za odbiór i zagospodarowanie nieselektywnie zbieranych odpadów komunalnych.

peter68 - 2012-12-07, 17:36

No jak ladnie to napisane kto segreguje to mniej placi poczekajcie troche jak to szybko zmieni to swoj bieg placenia .O jakie beda super zapachy przy domostwach najlepiejk wali z kubla brazowego a pozniej zultego same rarytasy .Pisac ladnie ile co kosztuje a gdzie to czymac te pojemniki zaden nad tym nie pomyslal!!!!
snowmark - 2012-12-08, 06:11

panrokita napisał/a:
Mamy już projekty uchwał o regulaminie, deklaracji i o stawce opłat za opady komunalne.
13,85 zł i 9,85 zł miesięcznie od osoby takie stawki miały by obowiązywać o 1 lipca 2013r. za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Wyższa stawka dla osób które nie będą segregowały swoich śmieci. Ci, którzy zadeklarują segregację zapłacą mniej.

Każda nieruchomość, powinna być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych oraz w zestaw pojemników lub worków do selektywnej zbiórki, który powinien składać się z minimum trzech pojemników, o których mowa w § 5 ust. 4 , po jednym na każdą ze zbieranych selektywnie frakcji odpadów;

§ 5 ust.4. Pojemniki i worki do selektywnej zbiórki, winny być odpowiednio oznakowane i utrzymane w następującej kolorystyce:
a) niebieski - z przeznaczeniem na papier,
b) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale,
c) zielony - z przeznaczeniem na szkło,
d) brązowy lub czarny - odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone.

W projekcie uchwały Rady Miasta dotyczącej opłat są też stawki dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne. Będą naliczane w zależności od wielkości pojemnika. Można tam ustawić jeden z siedmiu rodzajów, stawka za najmniejszy, o pojemności 110 l, wynosi 42,70 zł miesięcznie lub 30,30 (odpady posegregowane) za największy – kontener o pojemności 10 m sześciennych 1 579,30 zł albo 1 121,30 (odpady posegregowane).

Pełny tekst projektu uchwały w sprawie opłat śmieciowych jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego <a href='http://www.zabrze.magistrat.pl/engine//bip/13/338?o=tp1&e=s|338' target='_blank'>pod tym adresem.</a>

Do 14 grudnia swoje uwagi o nim zgłaszać mogą organizacje i stowarzyszenia działające w mieście. O wysokości opłat Rada Miasta zdecyduje na sesji po świętach.

Jeden z punktów objaśnienia deklaracji:
5) Sposób zbierania odpadów będzie podlegał bieżącej kontroli. W przypadku nie wywiązywania się z selektywnego zbierania odpadów komunalnych właściwy organ w drodze decyzji naliczy opłatę jak za odbiór i zagospodarowanie nieselektywnie zbieranych odpadów komunalnych.



A napisali kto zapłaci za wyposażenie posesji w komplet kubłów do selektywnej zbiórki odpadów?
Co to znaczy "bieżąca kontrola"? Panie z UM będą szwendać się po posesjach i zaglądać każdemu do śmieci?

panrokita - 2012-12-08, 11:04

Regulamin napisał/a:
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości, oprócz obowiązków określonych w ustawie zobowiązani są do:
1) wyznaczenia miejsca na lokalizację pojemników na odpady, zapewniając łatwy do nich dostęp, nie stwarzający niedogodności dla sąsiadów i użytkowników dróg, a w przypadku, gdy wyznaczenie miejsca na pojemniki nie jest możliwe na terenie własnej nieruchomości, właściciele nieruchomości zobowiązani są do zapewnienia usytuowania pojemników na terenie innej nieruchomości na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem;


Według tego zapisu pojemniki/worki chyba daje miasto, w deklaracji jest tabela i tam będzie trzeba zaznaczyć dokładnie jakie pojemniki będziemy używać.

krisoss - 2012-12-08, 21:54

Pytanie czy te kontrole będę i czy coś zmienią ? szczerze wątpie ! Ludzie zaczną częściej wyrzucać gdzie popadnie łącznie z lasem. Teraz proceder wygląda tak ze ludzie z domów mają najmniejsze kubły tj najtańsze a w dzień kiedy przyjeżdza śmieciarka dostawiają 2 lub 3 razy tyle śmieci - dając co łaska chłopakom z ASA czy Stracha :) . Z tego co wiem to całe te zamieszanie jest kompletnie bez sensu, a ustawa jest do śmietnika. W Polsce nie ma takich zakładów jak na zachodzie -przetwarzających i sortujących śmieci. Niedowiarków zapraszam na dowolne wysypisko śmieci.. :evil: większość i tak ląduje pod kompaktorem ( maszyną ugniatającą i przepychającą śmieci coś a'la spycharka). A wejście tej ustawy spowoduje - zamknięcie i zwolnienie ludzi z wielu zakładów komunalnych w Polsce którzy żyli z śmieci. UM czy UG w drodze przetargu bedzie wybierało operatora śmieciowego - a wygra ten który da najniższą cenę ( o najniższej cenie w przetargach - mogę wiele powiedzieć) - jeśli ktoś potrzebuje szczegółów kryzysu w drogownictwie i budownictwie w Polsce- to zapraszam do rozmów - od 14 lat siedzę w tym biznesie ;-)
panrokita - 2012-12-12, 19:46

snowmark napisał/a:
A napisali kto zapłaci za wyposażenie posesji w komplet kubłów do selektywnej zbiórki odpadów?


Dalej doczytałem to.

Cytat:
§ 6. 1. Pojemniki stanowiące wyposażenie nieruchomości i zapewnione przez właściciela nieruchomości, służące do gromadzenia odpadów komunalnych, należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

snowmark - 2012-12-13, 07:24

No i ten punkt jest kolejnym dowodem na głupotę urzędniczą.
Tego punktu nie spełnię (jeśli chodzi o miejsce dostępne dla służb komunalnych). Posesję mam zamykaną (co przy segregowaniu będzie miało znaczenia. Na innej posesji zostawiać koszy nie będę. Obecnie kosze wystawiam przed wywozem przed posesje.
Na zamykane wiaty na osiedlu domków miejsca nie ma (zresztą nie byłoby zgody ze strony KZ na coś takiego)
Więc ci którzy będą w domu mogą sobie wystawić kosze na 5 minut przed wywozem. Ci których nie ma - mają problem (bo życzliwi sąsiedzi na pewno dorzucą coś od siebie - obecnie tak się zdarza).

A miejsca na swojej posesji żeby było dostępne zarówno dla służb jak i właściciela na mojej posesji nie ma (bo nie graniczę z żadnej strony z działką miejsca, oprócz działki dojazdowej na tyle wąskiej że żadne kosze się tam nie zmieszczą.

Bzdura jakich mało.

Acha. Może ktoś się orientuje, do jakiej kategorii należy zaliczyć popiół z pieca CO?
Bo tego odpadu na domkach jest najwięcej. I raczej nie podlega on segregacji...

panrokita - 2012-12-27, 12:22

Dziś (27.12) o godz. 14.00 w Urzędzie Miejskim rozpocznie się ostatnia w tym roku sesja Rady Miasta. Radni muszą też zdecydować o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które będą obowiązywały od 1 lipca przyszłego roku. W projekcie uchwały proponuje się, by miesięczna stawka za śmieci nie posegregowane wynosiła 13,85 zł od osoby a za posegregowane 9,85 zł od osoby. Obrady są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.
panrokita - 2012-12-28, 11:27

Na sesji radni przyjęli stawki przyszłorocznych opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Nowe stawki które będą obowiązywały od 1 lipca przyszłego roku, to za śmieci nie posegregowane 13,85 zł od osoby a za posegregowane 9,85 zł od osoby.

panrokita - 2012-12-31, 13:06

Byłem dopytać się o szczegóły w administracji i... nic, ich wiedza na ten temat jest taka, jaką przeczytamy z ulotki którą otrzymałem. Jak dla nas nic nowego wszystko to już tu przytaczałem, ale mamy to w jednej ulotce, więc zamieszczam tą ulotkę i zacytuje parę konkretów.

OD 1 LIPCA 2013 ROKU ZMIENIA SIĘ SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI

Od 1 lipca 2013 roku Gmina będzie odpowiadać za odpady komunalne oraz podpisze umowę na odbiór, wywóz i zagospodarowanie śmieci.
W Zabrzu liczymy opłatę według liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Deklaracja-podstawą ustalenia obowiązkowej opłaty.
Deklarację składa:
• Właściciel nieruchomości,
• Zarząd / zarządca wspólnoty
• Zarząd spółdzielni
• Każdy inny zarządzający nieruchomością.

W deklaracji określasz:
• Liczbę mieszkańców - w przypadku nieruchomości zamieszkałych,
• Ilość pojemników na odpady - w przypadku nieruchomości niezamieszkałych.

Termin złożenia pierwszej deklaracji — do 31 stycznia 2013 roku.

Jeżeli nie złożysz w terminie Deklaracji, to Gmina sama wyznaczy wysokość opłaty, którą będziesz płacił.

Pamiętaj o zapewnieniu pojemników na odpady — kup własne lub wydzierżaw od dowolnej firmy.

Pamiętaj o wypowiedzeniu umowy na odbiór odpadów.
Umowę należy wypowiedzieć z takim wyprzedzeniem, aby skutek nastąpił z dniem wejścia w życie nowego systemu.


Szczegółów szukaj w REGULAMINIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE.

[ ULOTKA ]

snowmark - 2012-12-31, 16:36

A ten Regulamin to gdzie jest?
Nigdzie - bo go jeszcze nie stworzono (zgodnie z info z marca będzie opracowany dopiero po 1 stycznia 2013 roku, a do końca stycznia mam wypełnić deklarację... bez sensu.
A w regulaminie powinny się znaleźć info choćby o pojemności minimalnej pojemników w jakich mają być odpady.
Bo też trzeba będzie je kupić!?
A styczniowa deklaracja jest bez sensu (bo co mogę podać - ilość osób na nieruchomości może sobie sprawdzić UM w po meldunkach - bo chyba nikt nie wierzy ze zgłosi ktoś osobę mieszkającą bez meldunku (a taka też będzie generowała odpady)...

Acha no i perełka - odbiór odpadów rozbiórkowych (budowlanych) będzie - 2 razy w roku...
Czyli pół roczku będzie można stertę gruzu na posesji trzymać :D .

panrokita - 2012-12-31, 16:54

Uchwała przyjmująca Regulamin UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE [ TUTAJ ]
Uchwała przyjmująca wzór deklaracji [ TUTAJ ]

snowmark - 2013-01-04, 11:01

A ja po kilku próbach nadal nie otrzymałem informacji o tym jak będzie wyglądała sprawa odbioru odpadów niepodlegających sortowaniu (np. popiół) od lipca (w przypadku oczywiście zadeklarowania chęci segregacji).
Póki co nikt o tym nie mówi (a nie ma tego w uchwale ani regulaminie)...

panrokita - 2013-01-20, 14:09

www.zabrze.naszemiasto.pl napisał/a:
Z Krystyną Kurowską, doradcą prezydent Zabrza ds. gospodarowania odpadami, rozmawia Maria Olecha

1 lipca wejdzie w życie tzw. ustawa śmieciowa, która nakłada na gminy obowiązek gospodarowania śmieciami. Ceny wywozu śmieci się zmienią. Ile zapłacą zabrzanie?
Na sesji rady miejskiej radni uchwalili, że w Zabrzu będą obowiązywały następujące stawki: 9,85 zł i 13,85 zł. Przyjęliśmy, że opłaty będą pobierane od liczby osób zamieszkujących dane gospodarstwo domowe. Niższą kwotę zapłacą te osoby, które zadeklarują, że będą segregować odpady, a wyższą ci, którzy selektywnej zbiórki prowadzić nie będą.

Do kiedy i gdzie należy złożyć deklaracje?
Deklaracje według wzoru przyjętego przez radę miejską w Zabrzu należy złożyć do 31 stycznia 2013 roku. Mieszkańcy domów jednorodzinnych muszą to zrobić we własnym zakresie. Deklarację można pobrać ze strony internetowej (www.um.zabrze.pl - przyp. red.) lub w urzędzie.

Wypełnioną należy złożyć w sali obsługi interesanta w budynku urzędu przy ul. Wolności 286 lub w punktach obsługi interesanta w budynku urzędu przy ul. Powstańców Śląskich 5-7 i centrum handlowym M1. Natomiast w przypadku spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, prywatnych kamienic czy mieszkań komunalnych tą sprawą zajmują się zarządcy nieruchomości.

Większość mieszkańców zadeklaruje pewnie segregowanie śmieci, ponieważ to tańsza opcja. W praktyce może się okazać, że nie każdy odpady segreguje. Co wtedy?
Będziemy rozpisywać w Zabrzu przetarg na wywóz śmieci. Przedsiębiorstwo, które go wygra, będzie też zobowiązane sprawdzać, czy rzeczywiście selektywna zbiórka jest dokonywana. Będzie to również kontrolował inspektor z urzędu miejskiego.

Oczywiście w pierwszym okresie pojedyncze butelki plastykowe w kontenerze z odpadami zmieszanymi nie będą problemem, ale w przypadku na przykład nagminnego lekceważenia tego obowiązku będziemy zmuszeni podjąć wymagane ustawą działania.

Mieszkańcy domków jednorodzinnych są raczej nauczeni segregowania odpadów w przeciwieństwie do mieszkańców blokowisk, którzy od wielu lat korzystają ze zsypów. Zakładam, że i tak będą chcieli płacić mniej. Jeśli znajdzie się kilka rodzin, które tego robić nie będą, to karę poniosą mieszkańcy całego bloku? Wszyscy będą płacić wyższą stawkę?
Niestety w drastycznych przypadkach być może zaistnieje odpowiedzialność zbiorowa. Musimy wszyscy nauczyć się segregowania odpadów i nawzajem pilnować się, aby przed wrzuceniem śmieci do kontenera rozdzielić je, a najlepiej robić to jeszcze w domu, segregując odpady do różnych pojemników.

Ile zatem pojemników na odpady powinniśmy mieć w kuchni pod zlewem?
Aby prawidłowo segregować odpady potrzebne będą pojemniki na papier, szkło, odpady biodegradowalne (w tym zielone, czyli np. skoszona trawa czy obierki - przyp. red.), tworzywa sztuczne w tym metal, plastyk i opakowania wielomateriałowe (np. kartony po sokach czy mleku - przyp. red.) i odpady zmieszane. W przypadku ograniczeń lokalowych można zbierać odpady w mniejszej ilości pojemników, a segregować je bezpośrednio przy kontenerach.

Naliczyłam pięć pojemników. Segreguję śmieci, ale pod moim blokiem stoją dwa kontenery na plastykowe odpady, jeden na szklane, jeden na papierowe i ze cztery czy nawet pięć na odpady zmieszane. Rozumiem, że to musi się zmienić w całym mieście?
Oczywiście. Rozmawiamy już ze spółdzielniami, zarządcami wspólnot mieszkaniowych i wszystkimi jednostkami administrującymi mieszkaniami w mieście. Aby mieszkańcy mogli wyrzucać posegregowane odpady, muszą mieć gdzie to robić.

A co ze zsypami w blokach?
Zostaną, bo nadal będzie można tam wyrzucać odpady zmieszane, ale przed blokami pojawią się kontenery do segregacji. Wiem, że zsyp jest wygodny, ale zakładamy, że wyrzucenie plastykowych butelek czy obierków do kontenerów przed blokiem nie będzie stanowiło problemu. Musimy się tego nauczyć.

Wywóz śmieci będzie droższy. Dlaczego?
Ustawodawca nałożył na gminy wszystkie obowiązki związane z gospodarowaniem odpadami. Jednocześnie zaznaczył, że gmina nie może w ten sposób ani zarabiać, ani też dopłacać z budżetu do tego zadania.

Na ustalone stawki składa się kilka elementów: odbiór odpadów, ich transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, tworzenie i utrzymywanie punktów selektywnej zbiórki odpadów oraz administracja i obsługa całego systemu. To wszystko musi zostać pokryte z pieniędzy, które mieszkańcy będą płacić za śmieci.

Może się więc okazać, że stawki się zmienią...
Tak, mogą wzrosnąć, jeśli okaże się, że najkorzystniejsza oferta w przetargu będzie droższa niż zakładamy. Ale mogą też się zmniejszyć, jeśli w przetargu złoży ofertę przedsiębiorstwo, które gospodarowaniem odpadów z Zabrza zajmie się za niższą cenę.

Ile śmieci produkujemy w Zabrzu rocznie?
Aktualnie, wg sprawozdań przedsiębiorców, ok. 300 kg na jednego mieszkańca na rok, czyli powyżej 70 tysięcy ton odpadów w całym mieście.

Obliczając stawki braliście Państwo pod uwagę tę liczbę?
Większą: przyjmujemy dane według Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla dużych miast powyżej 50 tys. mieszkańców - 420 kg na osobę.


W połowie tego roku wejdą w życie zapisy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, które wprowadzą duże zmiany w gospodarce komunalnej. W związku z tym odbędzie się spotkanie Pani Prezydent Małgorzaty Mańki-Szulik z mieszkańcami Rokitnicy.
Celem spotkania będzie przekazanie mieszkańcom informacji o nowych zasadach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Spotkanie odbędzie się we wtorek 22 stycznia 2013r. o godz. 17 w Ratuszu przy ul. Jordana 2 w Rokitnicy.

snowmark - 2013-02-21, 10:56

Cisza i cisza - to spotkanie się odbyło?

Bo ja znalazłem ciekawą informację w "Wybiórczej":

Cytat:

- Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów zostaną ustawione wszędzie niezależnie od tego, jakie są deklaracje mieszkańców - podkreśla wiceprezydent. - Dobra wiadomość jest taka, że w myśl nowelizacji ustawy, już podpisanej przez prezydenta RP, zakupią je [pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów - przyp. snowmark]- w ramach pobieranych opłat - firmy, które wygrają przetargi na wywóz śmieci. Także dla domków jednorodzinnych.


Cały artykuł tutaj

snowmark - 2013-03-28, 08:10

A tutaj ciekawy artykuł o sytuacji z odpadami... I nieciekawe prognozy na ten temat.

Jeszcze tylko 2 dni na wypowiedzenie umowy z MPGK...

snowmark - 2013-04-22, 07:50

Minęło kilkanaście dni, mamy kolejny artykuł dość mocno ganiący autorów ustawy o odpadach oraz oczywiście samą ustawę.
Cały artykuł znajdziecie tutaj.

snowmark - 2013-05-17, 07:53

Kolejny artykuł związany z wątpliwościami z ustawą.
Cały tekst tutaj.

snowmark - 2013-06-05, 06:57

Za miesiąc wchodzi w życie uchwała śmieciowa. Miasto będzie odpowiedzialne za wywóz nieczystości.
Przetarg wygrała firma ASA (czyli MPGK - info tutaj).

Została też zmniejszona kwota opłaty za wywóz odpadów: za segregowane zapłacimy 8,85 zł/ osobę, za niesegregowane - 12,85zł/osobę.

Niestety nadal brak informacji n.t pojemników na odpady tj. czy właściciel nieruchomości będzie musiał nabyć pojemniki na segregację sam czy je dostanie od MPGK.

Co więcej - na stronie ASA brak informacji o wygranej w przetargu, co już jest dość dziwne. Na stronie UM także informacji nie ma, a chyba być powinna.

Patka2 - 2013-06-05, 13:18
Temat postu: kolejny bubel....
Tutaj jest coś więcej... nie rozumiem tylko tego zdania:
"najpóźniej do końca czerwca firma wyposaży nieruchomości wielorodzinne w kontenery a domki jednorodzinne w worki!!!" "Zbiórka selektywna będzie prowadzona z wykorzystaniem kontenerów lub worków w pięciu kolorach. W przypadku braku segregacji kolor będzie jeden-czarny"
czyli co...? w domkach niesegregowane śmieci do worka?!

snowmark - 2013-06-05, 20:06

Rozmawiałem dziś z MPGK. Pani stwierdziła że pojemniki na odpady niesegregowane będą tymi samymi pojemnikami które każdy już posiada (na pewno jeśli chodzi o osoby które do czerwca b.r miały podpisaną umowę z MPGK - a odpady segregowane (czyli zbiórka selektywna) będą najprawdopodobniej odbierane w workach (ale nie wiem czy worki będą bezpłatne - choć wg. mnie być powinny bo gdzie byłby sens segregacji?).
Gonzo - 2013-06-05, 20:09

Będą tańsze niż niesegregowanie. Nie opłaca się segregować. Gmina/miasto od tej pory musi odebrać WSZYSTKIE wyprodukowane śmieci. Nie interesuje Cię to czy zmieścisz się do 4 pojemników 120l. Brakuje, dzwonisz i musisz dostać. Chora ustawa dla firm wywożących śmieci, ale tak sobie wymyślili.
Patka2 - 2013-06-25, 14:22

Witam, chciałam zapytać czy ktoś orientuje się może dla kogo są wystawione kontenery do segregacji przy przedszkolu 39 - dla wszystkich czy dla tych co zadeklarowali segregację?
snowmark - 2013-06-25, 16:57

Jeśli są ogólnodostępne - to chyba dla wszystkich. Poza tym ustawa jeszcze nie obowiązuje, więc obecnie można wrzucać do każdego pojemnika ogólnodostępnego. A po 1 lipca to się nie zmieni chyba.
snowmark - 2013-06-26, 14:56

Dziś rozmowa z MPGK.
Obecnie rozwożone są pojemniki na odpady niezmieszane (dotyczy osób nie korzystających wcześniej z usług ASA - ci którzy mieli umowę z ASA mają już pojemniki na odpady).
Wg.informacji BOK, na odpady segregowane będą worki - bezpłatnie udostępniane mieszkańcom.
Ponieważ same worki jeszcze nie dotarły do ASA, bliższych szczegółów nie ma.
Nie wiadomo np. w jaki sposób worki będą rozdawane (czy MPGK przywiezie je do nas za 1 razem, czy trzeba będzie po nie jechać do MPGK).
Zadzwonię na początku przyszłego tygodnia, dowiem się.

snowmark - 2013-06-27, 10:48

W dniu dzisiejszym były zabierane duże pojemniki na odpady z ulicy Wyszyńskiego.
snowmark - 2013-07-01, 09:20

Cytat:
Zabrze

* Do pojemników z napisem "Papier" wrzucamy: gazety, czasopisma, katalogi, broszury, ulotki, reklamy, książki, zeszyty, papier do pisania, papierowe torby na zakupy, kartony, tektury, tekturę falistą, papier kserograficzny, papier szkolny i biurowy, koperty, prospekty.

* Do żółtych pojemników na plastik, metal i odpady wielomateriałowe wrzucamy: nakrętki, zgniecione opakowania po napojach typu PET, kosmetykach i chemii gospodarczej, plastikowe worki, torebki i reklamówki, koszyki po owocach i pojemniki po wyrobach garmażeryjnych, plastikowe opakowania po żywności, a także wszelkie opakowania z tworzyw sztucznych, które oznakowane są symbolem recyklingu, opakowania wielomateriałowe, np. kartony po mleku i sokach, opakowania metalowe i aluminiowe (kapsle, pokrywki słoików, puszki, pudełka, folia aluminiowa).

* Do pojemników z napisem szkło wrzucamy: szklane butelki i słoiki po napojach i żywności, szklane opakowania po napojach alkoholowych, a także inne przedmioty szklane ze znakiem GL70, GL71 oraz GL72.

* Do brązowych pojemników na odpady biodegradowalne i zielone wrzucamy: obierki z warzyw i owoców, skorupki jaj, stare pieczywo, fusy po kawie (również z filtrem papierowym) i herbacie, łupiny orzechów, ziarna i pestki, zwiędłe kwiaty i rośliny, odpady z ogrodów (trawa, liście, gałązki itp.), opakowania z folii biodegradowalnej.

* Do pojemników na odpady zmieszane wrzucamy śmieci, których nie można zakwalifikować do żadnej innej kategorii, np. wygaszony popiół z pieca, kominka i grilla, zużyte środki higieny osobistej, resztki po posiłkach (np. wędliny, mięsa i kości), tłusty i zabrudzony papier (np. papier po maśle lub margarynie), opakowania po olejach spożywczych.

* Co z innymi śmieciami? W Zabrzu przeterminowane leki i chemikalia, baterie i akumulatory, sprzęt RTV oraz AGD, meble i inne duże odpady (w tym budowlane i meble) oraz opony należy przywozić do Stacjonarnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Urząd miasta w swoich materiałach informuje, że zacznie on działać 1 września przy ul. Cmentarnej 19F.


Cały tekst: http://katowice.gazeta.pl...3#ixzz2XmA1Mjqj

snowmark - 2013-07-01, 13:23

Pojawiły się harmonogramy zbiórki selektywnej.
Pierwszy odbiór odpadów zbieranych selektywnie- już jutro!!!
Zgodne z informacją telefoniczną z MPGK, worki będą dostarczane do odbiorców (akcja właśnie trwa).

Zbiórka odpadów zmieszanych: harmonogram dotyczy ulic.
Dla Rokitnicy jest to np. środa (parzysty) lub wtorek (parzysty). Odbiór co 2 tygodnie.

Zbiórka odpadów bio: harmonogram dotyczy dzielnicy.
Dla Rokitnicy : wtorek nieparzysty. Odbiór co 2 tygodnie.

Zbiórka odpadów zbieranych selektywnie: harmonogram dotyczy dzielnicy.
Dla Rokitnicy : pierwszy wtorek miesiąca. Odbiór co 4 tygodnie.

snowmark - 2013-07-02, 07:36

Ja oczywiście worków nie otrzymałem.
Segregacja póki co wrzucona do ogólnodostępnych pojemników "w mieście".

Czy ktoś orientuje się jakie dane do przelewu wpisać przy płaceniu za wywóz śmieci?
EDIT:
Znalazłem. Info na stronie UM. Termin płatności do 20 lipca.
Napisano że każdy dostanie indywidualne konto bankowe, ci którzy nie dostaną - podano konto ogólne w ING.
Aha. Czy w związku ze zmniejszeniem opłaty wypełnialiście ponownie deklarację??

Bo jeśli za każdym razem gdy będzie się zmieniała stawka będziemy maszerować do UM i wypisywać te same dane na kartkach, wkrótce zabraknie drzew na papier... Bo o formie elektronicznej deklaracji nie słychać póki co...

snowmark - 2013-07-03, 09:08

W dniu dzisiejszym, zgodnie z informacją z MPGK będą rozwożone na terenie naszej dzielnicy worki na segregację śmieci. Pierwsza dostawa worków - zgodnie z informacją z MPGK za potwierdzeniem odbioru.
Niestety Pan z którym rozmawiałem nie wiedział jak będzie realizowana następna dostawa worków - czy będą wrzucane do skrzynek na listy czy zostawiane na posesjach czy u sąsiadów.

EDIT
Wczoraj ponownie wypełniłem i oddałem deklarację segregacji odpadów. Można ją bez problemu zostawić w punkcie UM w M1 w Maciejowie. Punkt jest czynny od 11.00 do godz. 19.00 w dni robocze.

Admin - 2013-07-03, 11:01

www.um.zabrze.pl napisał/a:
INFORMACJA o wysokości stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

20 maja 2013 r. Rada Miasta Zabrze podjęła uchwałę nr XXXVIII/569/13 w sprawie zmiany wysokości stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

Po zmianie stawki opłaty wynoszą:
- 8,85 zł/osobę/m-c, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
- 12,85 zł/osobę/m-c, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób nieselektywny.


W związku z powyższym należy złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w trybie art. 6m ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012, poz. 391,j.t.).
Wyliczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o nowe stawki opłaty należy uiszczać do 20-tego każdego miesiąca na indywidualny – wydzielony numer rachunku bankowego, który zostanie przesłany do mieszkańców, zarządców, właścicieli za pośrednictwem poczty.

Osoby, które nie otrzymają indywidualnego rachunku bankowego powinny uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami na rachunek:
ING BANK ŚLĄSKI S.A. nr 33 1050 0099 6482 6960 4301 6099 lub w kasie Urzędu Miejskiego w Zabrzu przy ul. Wolności 286, wskazując adres nieruchomości, dla której dokonywana jest płatność.


Termin uiszczenia pierwszej opłaty upływa w dniu 20 lipca 2013 r.


Informacje i wyjaśnienia można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Zabrzu, Wydział Infrastruktury Komunalnej, ul. Powstańców Śląskich 5-7, pok. 120,121, tel. (32) 37-33-551.

------------------------------------------------------------------------------
www.um.zabrze.pl napisał/a:
Dodatkowe stanowisko przyjmowania deklaracji śmieciowych


Informujemy, że uruchomiono dodatkowe stanowisko obsługi nr 17 dot. przyjmowania deklarcji o odpadach w punkcie Sali Obsługi Interesanta w Zabrzu przy ul. Wolności 286.

snowmark - 2013-07-04, 21:09

W dniu dzisiejszym w godzinach popołudniowych były rozwożone worki do segregacji odpadów. Były dostarczane za potwierdzeniem odbioru.
Worków jest 5 szt.
2 sztuki na odpady bio, po 1 sztuce na papier, plastik, szkło.

Można segregować.

Odbiór odpadów bio już za 2 tygodnie, odpadów segregowanych pozostałych- za 4 tygodnie.

snowmark - 2013-07-05, 09:07

Cytat:

Dziwne zasady segregacji śmieci: do plastiku nie wrzucać opakowań plastikowych
Anna Pawłowska
04.07.2013 , aktualizacja: 04.07.2013 20:26

Od kilku dni obowiązują nowe zasady zbierania odpadów. Niektóre firmy zamiast zasad selektywnej zbiórki zgodnej z ustawą wprowadzają własne. Na przykład zabraniają wrzucania do worka na tworzywa sztuczne opakowań po żywności. - To niezgodne z zasadami. Gminy zapłacą karę - ostrzega ekspert.
"Worek na plastik z taką instrukcją zastałem na moim kuble na śmieci 1 lipca br. I dalej nie wiem, co robić z opakowaniami po jogurtach i margarynach" - napisał na alert24 nasz czytelnik z Wrocławia.

Rzeczywiście, trudno jest się zorientować w zasadach segregacji odpadów, jeśli informacje są wzajemnie sprzeczne. Niestety, nie udało nam się skontaktować z firmą odpowiedzialną za przygotowanie worków: podany numer telefonu jest zajęty, a na e-mail nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Pomyłka? Ekspert: Firmy idą na łatwiznę

W przypadku ulotki z Wrocławia można przypuszczać, że doszło do pomyłki, która wprowadza mieszkańców w błąd. Trudno jednak w ten sposób tłumaczyć zasady, jakimi przy selektywnej zbiórce mają kierować się niektórzy szczecinianie.

Co w takiej sytuacji robić z foliowymi torebkami, opakowaniami po jogurtach itp.? Pozostaje wrzucać je do pojemnika na tzw. odpady zmieszane. Tyle że jest to zaprzeczenie idei recyklingu.

- Firma, która wygrała przetarg, wymyśliła to, żeby sobie ułatwić recykling. Mówiąc krótko: idą na łatwiznę. Wiadomo, że najłatwiej byłoby raz w miesiącu jechać, odebrać butelki PET i na tym koniec. Oczywiście opakowania po farbach można zakwalifikować do odpadów niebezpiecznych. Ale bezwzględnie opakowania z tworzywa po żywności muszą być zbierane selektywnie - mówi Dominik Dobrowolski, ekspert ds. recyklingu.

- Takie coś jest niezgodne z ustawą. Takie rzeczy mają być selektywnie zbierane. Miasto powinno zweryfikować umowę podpisaną z tą firmą - mówi. - Od lipca to gminy odpowiadają za odpady. Jeśli nie zagwarantują odpowiedniego poziomu odzysku tworzyw, to zapłacą karę.

- Sytuacja może wynikać z tego, że w obiegu są żółte worki na tworzywa sztuczne ze starym nadrukiem, rozdawane jeszcze przed wejściem w życie nowego systemu albo w momencie jego rozruchu. Wtedy najważniejsze było, by wszyscy mieszkańcy jak najszybciej otrzymali worki lub pojemniki umożliwiające segregację odpadów. To zrozumiałe, że taka informacja na worku mogła zdezorientować czytelnika - mówi Marcin Łucarz, Dyrektor handlowy WPO ALBA S.A.

- Zapewniamy jednak, że wszystkie worki, nawet z błędnym nadrukiem, odbierzemy. Co więcej, w czasie rozruchu system, zanim nie nauczymy się wspólnie nowych zasad, deklarujemy pełną informację i wsparcie. Cieszy nas, że tak wielu wrocławian deklaruje selektywną zbiórkę odpadów, bo od lat we Wrocławiu ją propagujemy. Potrzebny jest jednak czas, aby segregacja weszła w nawyk. Teraz najważniejsze dla nas jest to, aby system selektywnej zbiórki był ulepszany i jak najwięcej wrocławian włączyło się do segregacji odpadów - dodaje Łucarz.

Też dostaliście tego rodzaju ulotki? Obowiązują u was niejasne zasady segregacji odpadów? Piszcie na Alert24.


Na szczęście w Zabrzu jest trochę inaczej. Do worków na plastik i metal (jeden worek) należy wrzucać - opakowania PET, po chemii i kosmetykach wraz z opakowaniami oznaczonymi symbolem recyklingu oraz opakowania wielomateriałowe (w tym kartony po mleku i sokach owocowych (pop. TetraPaki).

Z recyklingu wyłączony jest papier zabrudzony i tłusty (czyli po maśle i margarynie) oraz tapety.

Admin - 2013-07-11, 15:05

www.nz24.pl napisał/a:
Śmieci po nowemu: miejsce segregacji można zmienić
11 lipca 2013, 09:27 | Wojciech Cydzik

Rejon skrzyżowania ul. Budowlanej z ul. Wyszyńskiego to złe miejsce na pojemniki do segregowania śmieci – twierdzą mieszkańcy. Korzystanie z nich jest niebezpieczne, bo nie mieszczą się i część musi opierać się na jezdni. - Ta lokalizacja zostanie zmieniona – mówi wiceprezydent miasta Katarzyna Dzióba. – W Zabrzu jest 120 ogólnodostępnych gniazd z pojemnikami do segregacji odpadów. Lokalizacja każdego może zostać zmieniona zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, liczymy na ich współpracę w ustalaniu nowego miejsca.

Przypomnijmy, że od 1 lipca miasto odpowiada za organizację wywozu i zagospodarowanie odpadów. Urząd Miejski codziennie odbiera po kilkanaście interwencji śmieciowych. –Najszybciej załatwiane są zgłoszenia o tym, że śmieci w ogóle nie zostały wywiezione – mówi Katarzyna Dzióba. – Czekamy także na dostawę pojemników do ich segregacji dla mieszkańców, którzy zadeklarowali, że będą je segregować. Według miejskich urzędników i pracowników firmy A.S.A, która wywozi śmieci z Zabrza, na ustabilizowanie się nowego systemu potrzeba kilku tygodni.

snowmark - 2013-07-12, 08:03

Admin napisał/a:
www.nz24.pl napisał/a:
Śmieci po nowemu: miejsce segregacji można zmienić
11 lipca 2013, 09:27 | Wojciech Cydzik

Rejon skrzyżowania ul. Budowlanej z ul. Wyszyńskiego to złe miejsce na pojemniki do segregowania śmieci – twierdzą mieszkańcy. Korzystanie z nich jest niebezpieczne, bo nie mieszczą się i część musi opierać się na jezdni. - Ta lokalizacja zostanie zmieniona – mówi wiceprezydent miasta Katarzyna Dzióba. – W Zabrzu jest 120 ogólnodostępnych gniazd z pojemnikami do segregacji odpadów. Lokalizacja każdego może zostać zmieniona zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, liczymy na ich współpracę w ustalaniu nowego miejsca.

Przypomnijmy, że od 1 lipca miasto odpowiada za organizację wywozu i zagospodarowanie odpadów. Urząd Miejski codziennie odbiera po kilkanaście interwencji śmieciowych. –Najszybciej załatwiane są zgłoszenia o tym, że śmieci w ogóle nie zostały wywiezione – mówi Katarzyna Dzióba. – Czekamy także na dostawę pojemników do ich segregacji dla mieszkańców, którzy zadeklarowali, że będą je segregować. Według miejskich urzędników i pracowników firmy A.S.A, która wywozi śmieci z Zabrza, na ustabilizowanie się nowego systemu potrzeba kilku tygodni.


Wg mnie najlepsze miejsce na pojemniki do segregacji śmieci to lokalizacje przy dużych sklepach z parkingami. Ustawienie takich pojemników np. przy Lidlu załatwiłoby sprawę - część z nas podjeżdża samochodami do sklepów, więc nie stałoby na przeszkodzie zabieranie do sklepu pustych plastikowych butelek czy szkła.
Jednocześnie jest miejsce na wjazd dużego samochodu i odebranie śmieci.
Miejsce o którym mowa w cytacie faktycznie jest chyba nietrafione.

EDIT:

Otrzymałem wczoraj list polecony z indywidualnym numerem konta UM dla uiszczania opłaty za wywóz odpadów (numer jest inny niż podawany wcześniej na stronie UM).

snowmark - 2013-07-17, 08:55

Dla zainteresowanych.
W dniu wczorajszym odbierano odpady biodegradowalne z mojej posesji.
W zamian pozostawiono nowe worki. Podobnie będzie w przypadku odbioru pozostałych odpadów segregowanych (plastik, szkło, papier).

Mam pytanie dla osób segregujacych odpady - czy wystarcza wam miejsca w workach na plastik i szkło?
O ile szkła dużo z mojej nieruchomości nie ma (staram się kupować produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku), w przypadku plastiku jest gorzej.
Plastikowych butelek jest sporo, podobnie folii i opakowań wielomateriałowych.
Zainwestowałem jakiś czas temu w zgniatarkę do butelek, ale i tak worek już w ponad połowie zapełniony. Nie wiem czy nie będę interweniował w ASA w tej kwestii (chciałbym otrzymywać 2 worki na plastik).

bekslesz - 2013-08-04, 18:09

Fajny syf od kilku dni przy pojemnikach koło Przedszkola 39, jak tak to ma wyglądać no to dziękuję za proekologiczne działania
krisoss - 2013-08-04, 20:24

Nowe porządki przerosły co niektórych... POSEGREGOWANE śmieci zaczynają się walać - zaraz się staną śmieciami po-mieszanymi :-D
a tak serio - zapraszam na Gajdziki dawno te duże pojemniki sie przebrały - teraz czekam na epidemie szczurów albo inną plagę egipską. Syf i bałagan.
p/S
ja osobiście podobnie jak moi sąsiedzi nie dostaliśmy worków i jakoś już na nie , nie liczę - byle wywieźli zalegający juz syf !

Gonzo - 2013-08-05, 01:14

Gdyby ktoś jeszcze dał zarobić firmom od wywozu, to w leroy merlin sa 240l pojemniki za 179 zl brutto. Warto :) Plus taki, że znajpki w Mogilnie wygrali strajk i smieci wywozone sa co dwa tygodnie, a nie miesiac. Capi niesamowicie :0
snowmark - 2013-08-05, 05:58

Wywóz odpadów segregowanych już we wtorek.
Ale można zgłaszać tzw. wywóz interwencyjny
(zgłaszałem taki wywóz interwencyjny w piątek rano - odpady bio nieodebrane w ostatni wtorek z mojej posesji).
Zgodnie z informacją z ASA, wywozy takie są organizowane codziennie.
W piątek przyjechał samochód około 19.30.

Niestety koło przedszkola od strony pojemników nie chodzę - ani do pojemników z segregacją.
Ale mieszkańcom się dziwię.

Telefon do ASA nie jest zastrzeżony.

Biuro Obsługi Klienta
czynne w poniedziałki w godzinach od 7:00 do 17:00 oraz od wtorku do piątku w godzinach od 7:00-15:00

tel.:32/271 36 49

tel.:32/271 59 53

dział wywozu: wewn. 260
wewn. 233
reklamacje: wewn. 903

bekslesz - 2013-08-05, 07:58

tak, tak... za to płacimy w końcu, żeby o wszystko musieć się potem upominać
katrin92 - 2013-08-05, 13:56

Ludzie ładnie segregują śmieci a panowie to i tak dają do jednego autka, ostatnio przechodząc widziałam to na własne oczy. Płacimy za coś co trafia i tak do jednego śmietnika.
snowmark - 2013-08-05, 17:43

bekslesz napisał/a:
tak, tak... za to płacimy w końcu, żeby o wszystko musieć się potem upominać


No cóż jeśli zakładać że wszystko będzie idealnie, to nigdy nie wywalczy się swojego.
Po to jest dział reklamacji żeby z niego korzystać.
Ja korzystam.
Inni mogą tylko mówić że jest nieposprzątane. I nadal będzie nieposprzątane.
A ASA czy UM będzie żyło w radosnym przeświadczeniu że jest OK.

bekslesz napisał/a:
tak, tak... za to płacimy w końcu, żeby o wszystko musieć się potem upominać

Płacimy za wywóz odpadów ze swojej posesji. Więc jeśli płacisz to wymagaj.
Pamiętaj że upominasz się o swoje.

katrin92 napisał/a:
Ludzie ładnie segregują śmieci a panowie to i tak dają do jednego autka, ostatnio przechodząc widziałam to na własne oczy. Płacimy za coś co trafia i tak do jednego śmietnika.


Szczerze mówiąc, mnie to tam rybka czy trafi to do 1 auta czy 10.
Ja swoje zrobiłem. Pozostałą część to już sprawa ASA (UM będzie przypuszczam rozliczał ASA z segregacji).

snowmark - 2013-08-06, 08:15

W dniu dzisiejszym odbył się 1 wywóz odpadów segregowanych (plastik, szkło, papier).
Odbierało 1 auto, z tym że poszczególne worki trafiały w odpowiednie części platformy.
Nie jest to oczywiście śmieciarka, tylko zwykły ciężarowy z platformą ogrodzoną siatką.


Nie ma problemu z dodatkowymi workami na plastik
. Poprosiłem o dodatkowy worek (obecnie miałem 1 i było już pełno) - pozostawili teraz 2 worki. Na miesiąc na pewno wystarczy.

snowmark - 2013-08-07, 12:01

katrin92 napisał/a:
Ludzie ładnie segregują śmieci a panowie to i tak dają do jednego autka, ostatnio przechodząc widziałam to na własne oczy. Płacimy za coś co trafia i tak do jednego śmietnika.


Nie trafia do śmietnika tylko do sortowni.

Cytat:
Fajny syf od kilku dni przy pojemnikach koło Przedszkola 39, jak tak to ma wyglądać no to dziękuję za proekologiczne działania


Punkt selektywnej zbiórki odpadów przy przedszkolu nr 39 został uporządkowany.

Gonzo - 2013-08-30, 22:07

Pięknie wygląda u mnie nowa ustawa i wywóz śmieci co miesiąc:

snowmark - 2013-08-31, 10:19

Ten pojemnik chyba nie jest do segregacji, więc co ona ma z tym wspólnego? Niesegregowane są wywożone co 2 tygodnie...

Pojemnik chyba służy do przechowywania odpadów zmieszanych - a te są wywożone co 2 tygodnie. Jeśli wrzuciłeś mięso, to niestety takie niespodzianki się będą pojawiały - niezależnie czy segregacja ma miejsce czy nie.
Segregacja nic tu nie zawiniła. Tylko wrzucający. Jeśli już wrzucasz takie bomby (mięso czy coś takiego), to owiń je szczelnie w kilka worków foliowych.

Napisz może co to za pojemnik (do jakich odpadów)

Gonzo - 2013-09-01, 15:44

Co miesiąc mi wywożą śmieci nie segregowane. Wcześniej co dwa tygodnie, tylko po tej akcji każdego ekozjeba przyprowadziłbym pod te śmietniki i kazał mu je wyciągać przed posesję. Nie będę śmieci owijał w żadne 4 worki, mam worek, wyrzucam do hasioka i już. Po dwóch tygodniach powinien być zabrany i jakoś przez lata mi się żadne mady nie wylęgły. Zresztą u sąsiadów dokładnie to samo, tylko czekać aż szczury będą mi biegać po ogrodzie. Cudowna ustawa, cudownych ekozjebów.
PS. Specjalnie użyłem tego zwrotu, wiem, że dostanę za to ostrzeżenie czy też bana, ale to pokazuje dlaczego ekoterroryzm jest wytworem debili.

Pozdrawiam.

snowmark - 2013-09-02, 06:17

Moment. Zgodnie z harmonogramem wywóz odpadów niesegregowanych powinien być co 2 tygodnie. Uchwała RM mówi podobnie.

link do uchwały tutaj
paragraf 3 pkt. 1

Wiem, ze niektórzy burzą się ze trzeba niektórym instytucjom przypominać o ich obowiązkach, ale chyba jest to w naszym dobrze pojętym interesie...

Interweniowałeś w UM lub w ASA? Na jakiej ulicy mieszkasz?

Mnie tam w sumie ani ziębi ani grzeje...
Płacę mniej niż płaciłem przed lipcem, segreguję tak samo jak segregowałem i nie muszę wozić plastików do odległych punktów segregacji (przedtem woziłem je do pojemników przy supermarketach - przy okazji zakupów).
Worki dostaję do domu, odpady odbierają regularnie (przynajmniej z mojej ulicy).

snowmark - 2013-09-09, 12:51

Info z zeszłego tygodnia.

Ustawa o odpadach idzie do poprawy.
Więcej tutaj

Poprawiona ma zostać m.in sprawa automatycznego wygasania deklaracji po zmianie stawek za odbiór odpadów.

snowmark - 2013-09-12, 07:41

A z ciekawostek:
Cytat:

Włochy: Rower za segregację śmieci

Segregujesz śmieci, dostaniesz w prezencie rower, żądasz rachunku fiskalnego w kasie, masz szansę otrzymać 100 euro - takie nagrody przyznają mieszkańcom za dobre, obywatelskie zachowanie władze włoskich miast i gmin. Takich inicjatyw są we Włoszech dziesiątki.

Włoska prasa, która informuje o kolejnych podobnych pomysłach, zwraca uwagę na wyraźną zmianę taktyki lokalnych władz. Aby zdyscyplinować Włochów, zamiast karać mandatami, wolą częściej nagradzać tych, którzy szanują przepisy. Dlatego oferują nagrody materialne i finansowe, różnego rodzaju kupony do wykorzystania w sklepach, bezpłatny przejazd komunikacją miejską, zniżki przy zakupie kart wstępu do klubów fitness, a nawet ulgi podatkowe.

"Myśl pozytywnie" - tak tę nową taktykę nazywają media.

Czasem, jak się zauważa, wystarczy ustąpić komuś miejsca w autobusie. Tak jest na przykład w Trydencie na północy Włoch. Tam do rozdania jest 50 bezpłatnych abonamentów komunikacji miejskiej wśród pasażerów, którzy w autobusach wyróżnili się kulturą osobistą i grzecznością. Inicjatywę tę burmistrz miasta Alessandro Andreatta nazwał "mandatem na opak".
Reklama

W Crotone w Kalabrii, gdzie dochodzi do masowych oszustw podatkowych w handlu, ten, kto zbierze co najmniej 100 otrzymanych w sklepach i lokalach paragonów fiskalnych, może je wysłać do siedziby zarządu miasta. Ten rozlosuje zaś 100 nagród po 100 euro.

Neapolitańczycy regularnie wywiązujący się z gminnych zobowiązań podatkowych, są uprawnieni do zniżek przy zakupie motoryzacyjnych polis ubezpieczeniowych. Również w okolicach Neapolu, w miasteczku Acerra, gdzie istnieje poważny problem z wywozem śmieci, ci, którzy je segregują, mogą liczyć na takie podarunki, jak produkty spożywcze, sprzęt AGD i proszek do prania.

Właściciele barów w Mediolanie otrzymują w prezencie stare ryciny w zamian za rezygnację z instalowania w swych lokalach automatów do gry.

W Arzignano koło Vicenzy trzy wylosowane osoby dostaną rower lub bezpłatną kartę wstępu do siłowni za to, że co najmniej przez 15 dni chodziły do szkoły lub pracy na piechotę albo jeździły na rowerze.

W Forte dei Marmi w Toskanii produkcja domowego kompostu wynagradzana jest 10-procentą obniżką opłat za wywóz śmieci.

W mieście Cisterna w środkowych Włoszech bony wartości 360 euro dostanie tych troje mieszkańców, którzy zbiorą najwięcej papieru, butelek i opakowań z plastiku.


Artykuł pochodzi stąd.

panrokita - 2013-11-13, 00:01

UM Zabrze napisał/a:
Od listopada br. został zmieniony harmonogram odbioru odpadów zbieranych selektywnie (papier, tworzywa sztuczne/metal i opakowania wielomateriałowe, szkło) - zabudowa jednorodzinna.

Wprowadzone zmiany mają na celu wyeliminowanie dotychczasowych utrudnień.

Harmonogram dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego

>> LINK <<


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group